شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران از کشف و شناسایی موقوفه‌های میلیاردی در تهران در 6 ماهه اخیر خبر داد.

حجت الاسلام یدالله شیر مردی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: وقف نامه این موقوفات موجود است و اغلب متصرفان آنها غیر قانونی هستند.

وی افزود: افرادی با راهنمایی جاعلان اسناد فریب خورده و وارد این موقوفات شده‌اند که واحد حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه به برخی از آنها تذکر کتبی داده تا درباره حل و فصل موضوع موقوفه به سازمان مراجعه کنند.

شیر مردی گفت:‌ در صورتی که متصرفان غیر قانونی موقوفات به تذکر سازمان تمکین نکنند برای رفع تصرف آنها از طریق مراجع ذی صلاح اقدام خواهد شد.

وی افزود: برج‌هایی در منطقه الهیه، کاخ قاجاری و باغ یکی از سفارتخانه‌ها در تجریش و خیابان مقدس اردبیلی، باغ متعلق به امام جمعه وقت تهران در دوره طاغوت در خیابان دیباجی جنوبی، باغ 10 هزار متری در خیابان شریعتی، موقوفه‌ای در میدان محمدیه با دارا بودن 30 باب مغازه از جمله این موقوفات به شمار می‌رود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران درباره برج‌های منطقه الهیه گفت: به اعضای هیئت مدیره این برج‌ها تذکر کتبی داده شده است و آنها نیز برای گفتگو درباره این موضوع تمایل نشان داده‌اند اما چنانچه اقدامی صورت نگیرد برای این موقوفات در دادگاه پرونده تشکیل خواهد شد.

شیر مردی درباره باغ امام جمعه موقت تهران در دوره طاغوت نیز گفت: این موقوفات شامل دو قطعه زمین و باغ در منطقه دیباجی جنوبی است که بعد از پیروزی انقلاب نیز عده‌ای از درباریان حکومت پهلوی آنرا تصرف می‌کنند و هم اکنون هم فردی با تاسیس موسسه‌ای خیریه، بدون مجوز سازمان اوقاف برای برگزاری مراسم عروسی به مردم اجاره می‌دهد.

وی افزود: بر اساس محاسبات کارشناسان ارزش این اراضی میلیاردها تومان است که با ورود عده‌ای از موقوفه خواران تصرف شده است و سازمان اوقاف برای در اختیار گرفتن آنها با مقاومت‌هایی روبروست.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: موقوفه‌ای که در خیابان مقدس اردبیلی در اختیار یکی از سفارتخانه ها ست چهار هزار متر مربع وسعت دارد و بر اساس شواهد و برخی مستندات عده‌ای افراد سودجو این زمین را به صورت غیر قانونی واگذار کرده‌اند.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته در تلاشیم تا با مذاکره و مکاتبه از طریق وزارت امور خارجه حق و حقوق موقوفه را مشخص کنیم.

شیر مردی گفت: موقوفه‌ای به متراژ 2 هکتار نیز در جنب کاخ نیاوران قرار دارد که متعلق به سه خواهر و قیمت آن بیش از 50 میلیارد است.

وی افزود: این ملک به صورت مخروبه‌ای در آمده و بنا بر دلایلی همچنان در تصرف موقوفه خواران قرار دارد.

مدیر کل اوقاف استان تهران گفت: در صورتی که درآمدها و عایدات این موقوفه‌ها در اختیار سازمان اوقاف قرار گیرد این سازمان می‌تواند این درآمدها در امور مختلف دینی و فرهنگی هزینه کند

وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت رئیس قوه قضاییه به وضع پرونده‌های اوقافی که سابقه بالاتر از 10 سال دارد خاتمه داده شود و سازمان اوقاف و امور خیریه در بازپس گیری اموال وقفی و اجرای نیات واقفان یاری شود.

کد خبر 88979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز